Valtakunnallisen säteilyvalvonnan kehittyminen Suomessa

27.4.2023

RADIOAKTIIVISEN SÄTEILYN MÄÄRÄÄ SEURATAAN SUOMESSA TARKASTI KOKO MAASSA JA ENSIMMÄISET MITTAUKSET TEHTIIN JO LÄHES 70 VUOTTA SITTEN

Suojelu, pelastus ja turvallisuus ry kokosi säteilyvalvonnan historiaa yksiin kansiin ja piti lyhyen esitelmän aiheesta kevätkokouksessa Helsingin Pelastuskoululla 17.4.2023.

Ihmisten elinympäristöön vapautuu radioaktiivista säteilyä luontaisista lähteistä ja ihmisen oman toiminnan kautta. Suurina annoksina saatu säteily on terveydelle vahingollista. Väestön suojelemiseksi säteilymäärien vaihteluita seurataankin ajantasaisilla järjestelmillä tarkasti koko maassa. Ennustemallien avulla voidaan myös arvioida, onko jossain muualla mahdollisesti esiintyvä radioaktiivinen saaste kulkeutumassa Suomeen.

Ihmisten toiminnan seurauksena radioaktiivisia päästöjä on alkanut syntyä maapallolla 1940-luvulla tehdyistä ydinräjäytyksistä lähtien. Samalla radioaktiivista säteilyä on täytynyt myös mitata ihmisten elinympäristössä ja ihmisissä. Suomessa ulkoisen ympäristön säteilymittauksia on tehty vuodesta 1955 lähtien lähes 70 vuotta.
Suojelu, pelastus ja turvallisuus ry on koonnut mittaustoiminnan kehitysvaiheet kokoelmateokseen Valtakunnallisen säteilyvalvonnan kehittyminen Suomessa, josta selviää samalla ensimmäisten vuosikymmenten ydinkokeiden, ydinaseiden ja ydinenergian historiaa sekä muita vaikuttimia siihen, miten ja miksi säteilyvalvontaa on alettu kehittää Suomeen.

Maailman ensimmäinen ydinräjäytys tehtiin Los Alamosissa vuonna 1945, jonka jälkeen USA, Neuvostoliitto ja Englanti suorittivat lukuisia ydinkokeita 1940 – 1960 -lukujen aikana. Kun ydinkokeet ja niistä sadeveden mukana tuleva radioaktiivinen saaste alkoivat herättää maailmalla huolta, myös Suomessa alettiin tehdä omia säteilymittauksia. Maahan rakennettiin koko maan kattava säteilyvalvontaverkko, jota on uudistettu säännöllisesti organisaatiomuutosten ja teknologian kehittymisen myötä. Nykyisin koko maan kattava säteilytilannekuva saadaan aikaiseksi reaaliajassa.

Keskeisimmät valvontaviranomaiset ovat sisäministeriö, Säteilyturvakeskus (STUK), Ilmatieteen laitos, Puolustusvoimat ja Helsingin yliopiston Seismologian instituutti.

Lisätietoja antaa raportin osalta Jussi Paatero (jussi.paatero@fmi.fi) ja SPT ry:n osalta puheenjohtaja Timo Lukkarinen (timo.lukkarinen@gmail.com).