SPT ry kansainvälisessä RECCEX23 -harjoituksessa 4.9.2023

15.9.2023

”Metrojunaan oli tahallisesti päästetty haitallista kemikaalia, minkä vuoksi matkustaja oli hätäpysäyttänyt junan. Kemikaalin vaikutuksen ja äkkijarrutuksen seurauksena ihmisiä loukkaantui ja tilanne oli kaoottinen. Metrotunneliin paikalle saapui pelastuslaitos, sekä viranomaisyhteistyössä mm. poliisin ja puolustusvoimien edustajia.”

Yllä kuvattu harjoitustilanne oli osa RECCEX23 -harjoitusta. Monikansallinen RECCEX23 -harjoitus (Reconnaissance Exercise) järjestettiin Lounais- ja Etelä-Suomen alueella 27.8.-8.9.2023. Harjoitukseen osallistui joukkoja Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Porin Prikaatin johtama RECCEX23 -harjoitus keskittyi vaativien kemiallisten, biologisten, radiologisten, ydinaseperäisten ja räjähtävien uhkien (CBRNE = Chemical, Biological, Radiological, Nuclear, Explosive) torjumiseen sekä niiden rajoittamiseen. Harjoituksen tavoitteena oli lisätä valmiutta reagoida CBRNE-uhkiin ja torjua niitä yhdessä liittouman joukkojen, kansainvälisten kumppaneiden ja suomalaisten viranomaisten kanssa.

Meitä SPT ry:n jäseniä oli harjoituksessa vierailijoina kahdeksan henkilöä. Lisäksi useita jäseniämme, sekä yhteistyötahojamme, oli mukana harjoituksessa viranomaisroolissa. Yhdistyksellemme vierailu oli tärkeä verkostoitumistapahtuma. Tapasimme lukuisia ennestään tuttuja henkilöitä ja moni nimi sai myös kasvot. Harjoituksen seurannan jälkeen kuulumisten vaihto jatkui päivällisen merkeissä. Jotkut saattoivat ehtiä vielä iltamyöhään seuraamaan näyttävää harjoitusta Narinkkatorilla.

SPT ry on yhteistyössä mm. Porin prikaatin Suojelun osaamiskeskuksen (SOK) henkilökunnan ja Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen (PVTUTKL) kanssa tarjonnut uusinta tietoa suojelualan kehityksestä asiantuntijoille erilaisissa tapahtumissa. Tällaisia tapahtumia ovat olleet mm. erilaiset seminaarit ja kolmen vuoden välein järjestetty kansainvälinen NBC-symposiumi. Seuraavaa symposiumia suunnitellaan jo vuodelle 2025.

Kiitos Porin prikaatille mahdollisuudesta osallistua RECCEX23 -harjoituksen seurantaan!

Teksti ja kuva: Timo Lukkarinen, puheenjohtaja, SPT ry